Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
Crohnwijzer.nl

Alles over de ziekte van Crohn

Waarom je nachtrust belangrijk is..

Uit een recent onderzoek, waarin maar liefst 3.173 patiënten met inflammatoire darmziekten onderzocht zijn, is gebleken dat een slechte slaap de kans op een uitbarsting verdubbelde! Dit is een zeer interessante onderzoek, omdat het iets aantoont wat we allemaal kunnen doen om in remissie te blijven en minder risico te lopen op een uitbarsting. Bovendien is het iets eenvoudigs, zonder krachtige drugs of invasieve ingrepen.

Een onderzoek uit 2013 in het Massachusetts General Hospital dat is gepubliceerd in het tijdschrift Clinical Gastroenterology and Hepatology, analyseerde de slaapstoornissen van 3.173 patiënten met inflammatoire darmziekten. Uit het zes maanden durende onderzoek bleek dat van de 1.291 patiënten met de ziekte van Crohn die in staat van remissie was, degenen met een slechte slaap twee keer zoveel kans hadden op een uitbarsting van de actieve ziekte. Dit specifieke onderzoek heeft geen soortgelijke relatie tussen slaap en colitis ulcerosa aangetoond, maar andere onderzoeken wel. (bron: BioNews Texas)

Dus wat betekent dit? Het betekent dat je niet alleen maar lang genoeg moet slapen, maar ook dat je slaap niet verstoord wordt. Wat kunnen we doen om de kwaliteit van onze slaap te vergroten?

Hier zijn enkele tips:

  • Vermijd stimulerende activiteiten vlak voordat je naar bed gaat. Geef jezelf minstens een half uur om te ontspannen.
  • Consumeer geen cafeïne in de uren voor je bedtijd.
  • Volg elke avond een ontspannende routine zoals het nemen van een warm bad of douche en het lezen van een boek voor het slapen gaan.
  • Slaap in een zeer donkere en rustige kamer.
  • Zorg ervoor dat uw matras en kussen comfortabel zijn en in goede staat.
  • Leer huisdieren uit de slaapkamer te blijven.
  • Zet de temperatuur van uw huis ’s nachts een graad of twee lager. Koelere temperaturen zijn het beste voor de slaap.
  • Als je ​​’s nachts opstaat, bijvoorbeeld om naar het toilet te gaan, vermijd dan het inschakelen van verlichting of iets anders dat je volledig wakker maakt.
  • Slaap niet met de TV of radio aan op de achtergrond. Als je deze nodig hebt om in slaap te vallen, gebruik dan de sleeptimer-functie zodat de apparaten zichzelf automatisch uitschakelen.
  • Denk na over je plannen voor de volgende dag voordat je naar bed gaat en noteer ze eventueel. Bedenk oplossingen voor eventuele problemen die in je hoofd spelen, zodat je niet over ze piekert in bed.
  • Als jij of je partner last heeft van slaapapneu of snurken, neem dan contact op met een slaapkliniek om hulp te krijgen.

Vestibulum nec placerat orci. Mauris vehicula

Vestibulum nec placerat orci. Mauris vehicula,Vestibulum nec placerat orci. Mauris vehicula

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text