Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
Crohnwijzer.nl

Alles over de ziekte van Crohn

Crohn voeding

Voor Crohn-patiënten die de symptomen zonder verhoging van medicatie willen verminderen, is het controleren van je voedingsinname de sleutel tot het vinden van een gezonde manier om de symptomen van Crohn te beheren.

Calcium, dat voornamelijk in de botten wordt opgeslagen, is het meest voorkomende mineraal in het lichaam. Het is ook een essentiële voedingsstof die het lichaam nodig heeft voor verschillende andere doeleinden. Je botten zijn afhankelijk van een goede toelevering van calcium om gezond en sterk te blijven, maar ook het bloedsomloopsysteem en het zenuwstelsel hebben calcium nodig voor een goede werking.

Het belang van Calcium

Mensen met de ziekte van Crohn zijn gevoelig voor te weinig calcium in hun dieet. Daarom moeten Crohn-patiënten extra opletten om dit element ​​voldoende in te nemen.

Als algemene regel dienen volwassen mannen en vrouwen te streven naar tenminste 1000 mg calcium per dag. Een adequate inname van vitamine D is ook belangrijk. Vitamine D speelt een rol bij zowel het immuunsysteem als de gezondheid van je botten. Vitamine D reguleert ook hoeveel calcium er in de bloedbaan circuleert en hoeveel er door de botten wordt gebruikt om een gezonde structuur te behouden.

Mensen die niet genoeg calcium innemen en/of een lage vitamine D-spiegel hebben, hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van broze botten, een aandoening die bekend staat als osteoporose. Erger nog, sommige corticosteroïden die worden gebruikt om Crohn-ontstekingen tegen te gaan, verhogen de kans op osteoporose.

Omdat Crohn-patiënten vaak osteoporose ontwikkelen, kunnen artsen bisfosfonaten voorschrijven, een soort geneesmiddelen dat mineraalverlies in de botten kan voorkomen. Uit een recent onderzoek is echter gebleken dat inname van deze geneesmiddelen niet beter is om botmineraalverlies te voorkomen dan dagelijks extra vitamine D (1000 IU) en calciumcitraat (800 mg) in te nemen. Deze bevinding suggereert dat het innemen van voldoende calcium en vitamine D voldoende moet zijn om de botten van Crohn-patiënten gezond te houden. Als het nemen van dagelijkse supplementen haalbaar is, kunnen Crohn-patiënten besluiten dat dit de beste manier is om een adequate inname van deze twee cruciale voedingsstoffen te garanderen.

De uitdaging van lactose-intolerantie

Melk en zuivelproducten behoren tot de rijkste voedingsbronnen van calcium. Helaas consumeren Crohn-patiënten vaak niet genoeg zuivel, uit de angst (of zekerheid) voor lactose-intolerantie. Lactose-intolerantie is een aandoening waarbij een persoon niet in staat is de suikers (bekend als lactose) in melk af te breken, omdat ze het enzym lactase missen.

Mensen worden gewoonlijk geboren met het vermogen om dit enzym te produceren, en dus melk te verteren, maar veel volwassenen verliezen dit vermogen als ze ouder worden. Iemand die melk niet kan verteren zal verschillende symptomen ervaren als ze melkproducten consumeren, die variëren van gas en buikpijn tot diarree en krampen. Hoewel niet alle mensen die de ziekte van Crohn hebben lactose-intolerant zijn, hebben studies uitgewezen dat ongeveer 40 procent van de Crohn-patiënten last hebben van een bepaalde mate van lactose-intolerantie. Studies hebben ook aangetoond dat mensen waarvan de ziekte van Crohn de dunne darm treft, heel waarschijnlijk lactose-intolerant zijn. Intolerantie in deze subgroep van patiënten kan oplopen tot 100 procent.

Gelukkig zijn zelfs mensen die zichzelf lactose-intolerant beschouwen over het algemeen in staat om tot twee kopjes melk per dag (goed voor ongeveer 11 g lactose) te tolereren, met slechts enkele vervelende bijwerkingen. Nog beter nieuws voor de Crohn-patiënt is de uitzonderlijk lage hoeveelheid lactose in harde kaas. Parmezaanse kaas bijvoorbeeld, bevat minder dan een gram lactose per theelepel, terwijl het relatief veel calcium bevat.

Patiënten die echt intolerant voor zelfs kleine hoeveelheden lactose zijn, moeten zich realiseren dat voedselfabrikanten lactose vaak toevoegen aan voedingsmiddelen zonder het te noemen op het etiket van het product. Voorbeelden van voedingsmiddelen met deze “verborgen” lactose zijn onder meer verpakt brood en gebak, vleeswaren, zoals worst en hamburgers, frisdrank, ontbijtdranken en “afslank” producten.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *